Основи здоров`я

Дистанційне навчання

9 клас
Тема. Соціальний добробут. Соціальна компетентність. Стосунки і рівні спілкування. Навички ефективного спілкування

   Обміркуйте й обговоріть ситуацію.
   Ганна висловила свою думку щодо правил спілкування між людьми. Олег заперечив їй: «Ти не права!» Кирило теж заперечив, але він сказав: «Я думаю інакше». Як ви вважаєте, з ким із хлопців Ганна хотіла б продовжити бесіду? Чому?

 Стосунки й рівні спілкування
Стосунки — це різноманітні зв’язки між людьми, що передбачають спілкування. Саме спілкування дає можливість людям передавати вміння й знання, впливати одне на одного, пізнавати самих себе, знаходити підтримку й порозуміння з іншими.
Під час спілкування людина може ставитися до співрозмовника як до особистості, що заслуговує на повагу, а може маніпулювати ним і не поважати його. Ми можемо спілкуватися за допомогою слів — це вербальне спілкування, а можемо «поговорити» й без слів — за допомогою міміки, жестів або дотиків.
Як розібратися в цих особливостях спілкування?
Розгляньмо різні рівні спілкування.
Духовний рівень спілкування дає можливість відкрити співрозмовнику свою особистість, себе справжнього. Це вимагає особливих внутрішніх зусиль — духовних, емоційних, інтелектуальних. Тільки з дуже близькими, надійними, вірними людьми, які нас розуміють, ми будемо спілкуватися на духовному рівні.
Діловий рівень спілкування необхідний під час співпраці, він передбачає взаємоповагу, спрямованість на успішне виконання спільної роботи, конструктивне розв’язування проблем.
гровий рівень спілкування характерний для неформальних ситуацій, коли ми зустрічаємося з друзями або близькими людьми. Цей рівень дає можливість пожартувати, виявити артистичність, неповторність, оригінальність. Під час ігрового спілкування можна розслабитися, бути відкритим, виявляти різні грані своїх талантів.
Маніпулятивний рівень спілкування передбачає, що людина сприймає співрозмовника як засіб досягнення власних цілей. Наприклад, у ситуації, коли хтось намагається нам щось продати. Таке спілкування має на меті переконати нас у високій якості товару та його необхідності для нас. Маніпулятор зовсім не думає про інтереси іншого, бо йому це байдуже, головне — він сам.
Необхідно навчитися захищатися від тих, хто під час спілкування з нами використовує винятково цей рівень спілкування. Не варто сваритися з ними, достатньо спокійно сказати тверде «ні».
Знайдіть необхідну інформацію і дайте відповідь на запитання. 
На маніпулятивному рівні спілкується людина, яка намагається змусити нас зробити щось вигідне саме їй (наприклад, виконати її роботу, допомогти у вирішенні її проблем, захистити її інтереси). Як розпізнати спроби маніпуляції та як правильно реагувати в таких випадках?
Рівень спілкування за допомогою масок, які людина використовує в різних ситуаціях. Наприклад, маска зразкового учня, веселого хлопця, усім незадоволеної красуні, ділової людини. Такий рівень спілкування характерний для ситуацій, коли людина не дуже зацікавлена у спілкуванні або хоче справити певне враження.
Примітивний рівень спілкування демонструють неввічливі й грубі люди, яких не хвилює, як їх буде сприймати співрозмовник. Звичайно, таке спілкування нікому не приносить задоволення, оскільки воно пов’язане зі значним негативним емоційним навантаженням і зазвичай призводить до конфліктів.
Навички ефективного спілкування

Поради для ефективного спілкування:
• розмовляючи з людиною, дивіться їй в очі, покажіть, що ви довіряєте їй, а вона цілком може довіряти вам;
• завжди пам’ятайте ім’я співрозмовника і звертайтеся до нього на ім’я у ході бесіди, це дуже важливо;
• виявляйте щирий інтерес до людини, цікавтеся її поглядами, думками, діями;
• не треба забагато говорити про себе, намагайтеся слухати співрозмовника, інакше який сенс у розмові, якщо ви не хочете нікого слухати, окрім себе.
Ефективне спілкування - це змістовне спілкування. Воно пердбачає, що співрозмовники мають широкий кругозір, можуть ставити цікаві запитання і давати обгрунтовані відповіді. Якщо ви всебічно розвинена людина з різноманітними інтересами й поглядами, то ви завжди будете бажаним співрозмовником.
Чи можуть теоретичні знання замінити реальне спілкування?
Знайдіть необхідну інформацію й дайте відповідь на запитання. Давньогрецький філософ Зенон із Кітіона вважав, що «два вуха й один язик нам дано для того, щоб більше слухати й менше говорити». А швейцарський письменник і поет Йоганн Лафатер писав: «Хочеш бути розумним — навчися розумно запитувати, уважно слухати й мовчати, коли нічого більше сказати». Які правила ефективного спілкування ви можете запропонувати, ґрунтуючись на цих висловах?
Запитання для повторення
І рівень
1. У чому полягає цінність процесу спілкування?
2. Яке спілкування є вербальним, а яке - невербальним?
3. Наведіть приклади класифікації форм спілкування?
ІІ рівень
1. Які ознаки примітивного рівня спілкування?
2. Якими навичками ефективного спілкування ви володієте?
3. Назвіть принципи формування міжособистісних стосунків.
ІІІ рівень
1. У яких ситуаціях є ефективним діловий стиль спілкування?
2. Як визначити маніпулятивний рівень спілкування?
3. Які особливості духовного рівня спілкування?

ТЕМА. Принципи формування міжособистісних стосунків. Стосунки з дорослими і однолітками.
Практична робота № 9 "Відпрацювання прийомів ефективного спілкування з дорослими й однолітками"
І. Повторення вивченого матеріалу
Виконати завдання і надіслати фото мені на пошту: natasha.gulchenko@gmail.com
1. Пригадайте, що ви вже вивчили
Стосунки - це різноманітні зв`язки між людьми, що передбачають ____________. Для ефективного спілкування необхідномати певні навички. У процесі спілкування ми ________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .

2. Виберіть одну правильну відповідь.
1. Спілкування під час виконання спільної роботи, конструктивного розв`язування проблем, можна віднести до рівня спілкування:
а) духовного;   б) ділового;  в) ігрового;  д) маніпулятивного.
2. Спілкування з людиною, яка сприймає свого співрозмовника як засіб досягнення власних цілей, можна віднести до рівня спілкування:
а) духовного;  б) ділового;  в) ігрового;  г) маніпулятивного.
3. Які твердження щодо стосунків і рівнів спілкування є правильними?
І. Спілкування дає можливість людям передавати вміння й знання, пізнавати самих себе, знаходити підтримку й порузуміння з іншими.
ІІ. Взаємодія людей у процесі будь-якої спільної діяльності може відбуватися без спілкування.
ІІІ. Духовний рівень спілкування дає можливість відкрити співрозмовнику свою особистість, себе справжнього.
а) лише І, ІІІ ;   б) лише І, ІІІ ;  в) лише  ІІ, ІІІ ;   г) усі правильні.
3. Доповніть перелік принципів формування міжособистісних стосунків.
1) повага до співрозмовника, визнання його права бути особистістю;
2) відкритість, чесність і довіра під час спілкування;
3) _____________________________________________________________
4) _____________________________________________________________
5) _____________________________________________________________
6) _____________________________________________________________
4. Доповніть речення.
Ефективне спілкування - це _____________ спілкування. Співрозмовник має ставитися до вас із повагою та дотримуватися ________________________________________ .

ІІ. Опрацювання нового матеріалу
Опрацювати с. 113 - 115

ІІІ. Виконати вправи
Вправа 1
Вправа 2

VІ. Домашнє завдання
Виконати практичну роботу № 9 на с. 115

ТЕМА. Цінність родини. Чинники міцної родини. Готовність до сімейного життя. Поняття "гендер" і "стать"

І. Повторення вивченого матеріалу
Тест

ІІ. Переглянути презентацію і відео
Презентація
Відео

ІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф 20. Створити герб своєї родини і надіслати мені на ел. пошту.


ТЕМА. Репродуктивне здоров`я молоді. Стан репродуктивного здоров`я молоді в Україні. Негативіні наслідки ранніх статевих стосунків, зокрема, інфікування на вірус папіломи людини та ризик розвитку раку шийки матки
І. Повторення вивченого матеріалу
Тест

ІІ. Опрацювати параграф 21. 
ІІІ. Домашнє завдання
Скласти рекомендований перелік кінофільмів, літературних творів, роликів соціальної реклами, сюжети яких показують чинники впливу на репродуктивне здоров`я молоді.


ТЕМА.Запобігання захворюванням, які передаються статевим шляхом. Спільна відповідальність чоловіка і жінки за використання контрацепції та засобів захисту від ІПСШ. Практична робота № 10 "Ознайомлення з роботою установ, які надають соціально-психологічні та медичні послуги за місцем проживання"

І. Повторення вивченого матеріалу
Вправа 1
Тест

ІІ. Вивчення нового матеріалу
Презентація

ІІІ. Практична робота № 10
Тема. Ознайомлення з роботою установ, які надають соціально-психологічні та медичні послуги за місцем проживання.
Мета: ознайомлення з роботою установ, які надають соціально-психологічні та медичні послуги за місцем проживання.
Порядок виконання роботи
1. Пошук інформації щодо установ, які надають соціально-психологічні та медичні послуги за місцем вашого проживання. З`ясування їхньої адреси, контактних телефонів і часу роботи.
2. Висновок

ІV. Домашнє завдання
Заповнити схему "Причини вроджених вад"


ТЕМА. Значення моральних цінностей для профілактики ІПСШ. Протидія стигмі і дискримінації осіб за будь-якою ознакою в т. ч. за станом здоров`я та з інвалідністю. Практична робота № 11 "Визначення місця здоров`я в ієрархії власних життєвих цінностей"
І. Повторення вивченого матеріалу

ІІ. Вивчення нового матеріалу 
Значення моральних цінностей для профілактики ІПСШ
Велике значення для профілактики захворювань, що передаються статевим шляхом, має рівень морального розвитку людини. У разі відсутності моральних цінностей і принципів, аморальної поведінки, нехтування нормами й правилами суспільства ризик інфікування ІПСШ значно зростає.

Незважаючи на те що збудники ІПСШ сьогодні добре вивчені, лікувати захворювання, які вони спричиняють, дуже складно, оскільки симптоми виявляються не відразу. Людина тривалий час може бути носієм інфекції й інфікувати вірусом інших людей.
Чисельність людства невпинно збільшується, понад 50 % населення нашої планети є мешканцями міст. Чи впливатиме така тенденція на поширення ІПСШ? Як людина може запобігти інфікуванню?
Головним засобом у боротьбі з поширенням ІПСШ є профілактика. Відсутність інформації, невміння захищати власні інтереси збільшує небезпеку інфікування. До груп ризику належать люди, які порушують норми моралі, ведуть безладне статеве життя. Необхідно формувати в молоді поняття про серйозність небезпеки та забезпечити наявність об’єктивної інформації щодо захворювань і способів їх попередження. Низький рівень загальної культури, невміння захищати власні інтереси й берегти своє здоров’я — усі ці чинники сприяють поширенню ІПСШ серед молоді.
Протидія стигмі і дискримінації осіб за будь-якою ознакою
Дискримінація — це обмеження прав частини населення за певного ознакою. Такою ознакою може бути будь-яка значуща відмінність особистості, наприклад раса, національність, стать, релігійні переконання, інвалідність, рід занять, стан здоров’я.
Стигма (від грец. stigma — тавро, пляма, ярлик) — це характеристика людини або групи, що є свого роду вадою та спричиняє прагнення покарати, ізолювати або якось інакше принизити людей.
Стигма є надзвичайно сильним соціальним ярликом, що змушує ставитися до людини як до носія небажаної риси.
Учені виокремлюють три загальні ознаки стигматизації:
1. Відмінності між людьми підкреслюють і вважають важливими. Людей поділяють на протилежні категорії: чорні й білі, здорові й хворі, сліпі й зрячі тощо.
2. Людям з відмінностями часто приписують негативні риси. Наприклад, дехто вважає, що люди, які страждають на аутизм, є небезпечними. Є ті, хто переконаний, що ВІЛ-інфекцією заражаються виключно через аморальну поведінку. Тобто людям, яких об’єднує тільки одна риса (наприклад, наявність вірусу в крові), приписують негативні ознаки, що з вірусом жодним чином не пов’язані: небезпека для інших, бажання завдати шкоди. Іноді приписування небажаних ознак зовні може мати вигляд доброзичливого і навіть протилежного стигматизації. Але при цьому мається на увазі, що такі люди — жертви, вони несамостійні, усі їхні проблеми пов’язані тільки із захворюванням і вони не можуть бути повноцінними членами суспільства.
Усім вам відомий вираз «біла ворона». Як він пов’язаний з поняттями «стигма» і «дискримінація»?
3. Людей поділяють на «нас» та «їх», тобто тих, які є інакшими. Коли ми когось стигматизуємо, то мислимо категоріями «ми» і «вони». Це дозволяє вважати, що «вони» не такі, як «ми», й обов’язково в чомусь гірші від нас.
Отже, якщо люди вважають певну відмінність дуже важливою, приписують іншим, у яких вона є, негативні риси і можуть легко розділити людей за цією ознакою на «нас» і «їх», то йдеться саме про стигматизацію.
Треба знати, що дискримінація осіб за станом здоров’я та у зв’язку з інвалідністю є неприпустимою. Прийнято «Конвенцію про права осіб з інвалідністю», яка набрала чинності для України у 2010 році. Мета цієї Конвенції полягає в забезпеченні повного й рівного здійснення всіх прав людини незалежно від стану її здоров’я.
Дискримінація і стигматизація ґрунтуються на незнанні й страху. Знання допомагає людині переглянути свої страхи й уявлення, що не відповідають дійсності. Тобто важливо оволодівати інформаційною культурою.
Опорні точки. Головним засобом у боротьбі з поширенням ІПСШ є профілактика. Наявність достовірної інформації, уміння захищати власні інтереси значно зменшує небезпеку інфікування. Для профілактики ІПСШ також велике значення мають моральні цінності людини. У цивілізованому суспільстві недопустимі такі явища, як стигма і дискримінація. Необхідно протидіяти стигматизації та дискримінації осіб за будь-якою ознакою.
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Запитання для повторення й обговорення
I рівень
1. Що ви знаєте про такі явища, як стигматизація й дискримінація?
2. Які існують ознаки стигматизації?
II рівень
3. Які групи людей належать до групи ризику інфікування ІПСШ?
4. У чому полягає складність лікування ІПСШ?
III рівень
5. Із якими проблемами стикаються люди, що зазнали дискримінації?
6. Що важливо знати про права людей щодо дискримінації за станом здоров’я?
7. Доведіть, що стигматизація ґрунтується на незнанні й страху.
IV рівень
8. Доведіть, що головним засобом у боротьбі з поширенням ІПСШ є профілактика.
9. Чому відсутність інформації, невміння захищати власні інтереси збільшують небезпеку інфікування ІПСШ.
10. Доведіть на прикладах значення моральних цінностей для профілактики інфікування ІПСШ і протидії дискримінації людей за будь-якою ознакою.

ТЕМА. Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров`я. Профілактика вроджених вад. Значення регулярних оглядів для хлопців і дівчат. Профілактика та раннє виявлення онкологічних захворювань молочної залози (огляд мамолога). Практична робота № 12 "Відпрацювання навичок отримання достовірної інформації про інфекційні та неінфекційні захворювання у своєму середовищі".
І. Повторення вивченого матеріалу
Тест

ІІ. вивчення нового матеріалу
Вплив психоактивних речовин на репродуктивне здоров’я
Психоактивными називають будь-які речовини природного або штучного походження, що впливають на роботу центральної нервової системи, призводячи до зміни психічного стану. Деякі психоактивні речовини використовують у медицині для лікування психічних захворювань. Але на здорову людину психоактивні речовини завжди чинять згубну дію, шкодять її здоров’ю. Найпоширенішими психоактивними речовинами є нікотин, алкоголь, наркотики. Усі вони надзвичайно шкідливі для репродуктивного здоров’я підлітків.
Тютюнокуріння в підлітковому віці негативно впливає на всі фізіологічні системи, зокрема й на процес формування репродуктивної системи. Ситуація ускладнюється тим, що наслідки цього можуть виявитися пізніше, коли вже зрілі чоловік і жінка вирішують народити дитину. Можливо, вони вже й кинули курити, але наслідки підліткового тютюнокуріння негативно впливають на них самих і на здоров’я їхньої майбутньої дитини.
Наслідки тютюнокуріння становлять загрозу й на генетичному рівні, вони позначаються на нащадках у другому й третьому поколіннях. Наприклад, учені виявили зв’язок між тютюнокурінням і появою зайвої хромосоми в генотипі нащадків.
Знайдіть необхідну інформацію й дайте відповідь на запитання. Згідно із Законом України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їхнього шкідливого впливу на здоров’я населення», який набув чинності з 22 вересня 2005 року, заборонено тютюнокуріння в місцях, що визначені рішенням відповідних міських, сільських або селищних органів самоврядування.
У яких саме місцях вашого міста чи села діє ця заборона? Що треба робити, якщо цей закон порушують?
Негативний вплив нікотину на репродуктивне здоров’я підлітків виявляється не відразу, а із часом. Це не день і не місяць, а роки. Подумайте про те, які проблеми можуть на вас чекати за кілька років, якщо сьогодні ви робите хибний вибір. Сподіваємося, що в кожного з вас вистачить знань, сили волі й любові до себе, аби ви зробили вибір, який не завдасть шкоди вашому здоров’ю!
Знайдіть необхідну інформацію й дайте відповідь на запитання. Визначено, що серце курця робить за добу на 12-15 тисяч скорочень більше, ніж серце некурця. До яких наслідків це може призвести?
Знайдіть необхідну інформацію й дайте відповідь на запитання. У складі сигаретного диму міститься близько 200 шкідливих речовин, зокрема чадний газ, сажа, синильна кислота, миш'як, бензен, амоніак, сірководень, ацетилен, канцерогенні й токсичні речовини. Що ви знаєте про ці речовини та їхній вплив на організм людини?
Алкоголь також є психоактивною речовиною, що негативно впливає на репродуктивне здоров’я. Насамперед алкоголь порушує спадковий матеріал статевих клітин, що призводить до тяжких наслідків для нащадків — розумової відсталості, захворювань внутрішніх органів тощо.
Підліток, який уживає алкоголь, може не замислюватися про віддалені наслідки своїх дій. Утім, в організмі дівчинки-підлітка вже є всі ті клітини, що передаватимуть майбутнім нащадкам генетичну інформацію. І уявіть, що вже з підліткового віку на ці клітини буде впливати алкоголь!
Алкоголь чинить на організм майбутніх батьків отруйну дію. Він порушує обмін речовин, знижує опірність інфекціям, уражає майже всі фізіологічні системи, зокрема й репродуктивну. Алкоголь завдає шкоди структурі й генетичному матеріалу статевих клітин: яйцеклітинам — у жінок і сперматозоїдам — у чоловіків.
Поясніть, чому діти, народжені матерями, які вживали алкоголь і тютюн, більше схильні до захворювань.
У міру звикання до алкоголю в чоловіків поступово слабшає статевий потяг, нормальна статева діяльність може стати неможливою навіть у молодих людей. Надмірне вживання алкоголю може призвести до безплідності, оскільки в чоловічих статевих клітинах відбуваються негативні зміни, вони можуть гинути під його впливом.
Самих лише знань про те, що алкоголь шкідливий і що його вживання небезпечне, замало. Треба мати певні вольові якості, щоб це знання стало основою вашої поведінки й спонукало до прийняття тих чи інших рішень. Якщо вам запропонували алкоголь, то ваша дорослість виявиться саме у відмові, а незрілість — у згоді. Пам’ятайте, що після першої ж чарки ваш мозок уже не зможе нормально оцінювати те, що відбувається, ваша поведінка зміниться й залежатиме не від вас, а вашому здоров’ю і, можливо, життю загрожуватиме небезпека.
Наркотики — це найсильніші психоактивні речовини, з якими може стикнутися підліток. Наркотики ще більше, ніж нікотин та алкоголь, порушують генетичний апарат статевих клітин. Вони діють на ендокринну систему, порушують нормальний синтез гормонів і припиняють процеси розвитку в підлітковому віці.
Знайдіть необхідну інформацію й дайте відповідь на запитання. У світовому масштабі кількість жертв наркоманії більша, ніж втрати в усіх війнах і катастрофах. Як може людство протистояти цій біді?
Наркозалежна людина незворотно руйнує своє здоров’я, зокрема й репродуктивне. У неї знижується рівень статевих гормонів і здатність до зачаття, швидко згасає статевий потяг. Особливою небезпекою для потомства є зловживання наркотичними препаратами під час вагітності. Наркотичні речовини потрапляють у плід і отруюють його. Наркотики потрапляють і в материнське молоко, тому мати-наркоманка не може годувати свою дитину. Діти наркоманів страждають від спадкових вад, порушень роботи нервової системи та інших фізіологічних систем організму. Але найчастіше ці діти просто не народжуються, бо гинуть на ранніх стадіях ембріогенезу. Не випадково кажуть, що наркотики можуть стати стратегічною зброєю для знищення цілої країни.
Приймаючи рішення щодо того, чи пробувати наркотики, ви повинні пам’ятати про те, що в цей момент робите вибір між улаштуванням свого життя та його руйнуванням.
Профілактика вроджених вад
Уродженою вадою розвитку називають будь-яке анатомічне відхилення в розвитку плода в період вагітності.

Помірно тяжкі вади вимагають певного лікування, але вони не загрожують життю дитини. Тяжкі вади потребують негайного лікування, зазвичай хірургічного, щоб зберегти дитині життя. Летальні вади є несумісними із життям.
Вади розвитку легше попередити, ніж лікувати. Щоб зберегти своє репродуктивне здоров’я, потрібно не мати шкідливих звичок, не курити, не вживати алкоголь, наркотики, вести здоровий спосіб життя, раціонально харчуватися. У разі необхідності слід вчасно отримати генетичну консультацію, пройти необхідні обстеження, а за потреби, й відповідне лікування. Так можна усунути більшу частину негативних чинників.
Кожен із вас уже в підлітковому віці відповідає за здоров’я своїх іще не народжених дітей. Від того, як ви зараз живете, якого способу життя дотримуєтеся, залежить здоров’я ваших нащадків.
Значення регулярних профілактичних оглядів для хлопців та дівчат. Профілактика та раннє виявлення онкологічних захворювань молочної залози (огляд мамолога)
Усім вам відомо, що хворобу легше попередити, ніж вилікувати. Тому важливими є профілактичні огляди, коли визначають загальний стан здоров’я людини, оцінюють роботу всіх важливих систем та органів. Саме під час профілактичного огляду можна виявити більшість захворювань на початковій стадії. Слід уважно ставитися до отриманих результатів обстеження та у випадку необхідної додаткової консультації вчасно звертатися до лікаря-фахівця. Дівчатам варто регулярно приходити на огляд до лікаря-мамолога для профілактики та раннього виявлення онкологічних захворювань молочної залози.
Мамологія (від латин. mamma — молочна залоза та грец. logos — наука) — це розділ медицини, що займається діагностикою, лікуванням і профілактикою захворювань молочних залоз. Такі захворювання, на жаль, сьогодні є дуже поширеними, але більшість із них є виліковними за умови ранньої діагностики та вчасного лікування. Особливо важливою є рання діагностика раку молочної залози, оскільки чим раніше буде виявлена злоякісна пухлина, тим більша ймовірність того, що лікування буде успішним.
Соціально-психологічні та медичні послуги держави для молоді
Держава і суспільство зацікавлені у формуванні в молоді відповідального ставлення до власного здоров’я та здоров’я близьких, формуванні в молоді моральних цінностей. Наше завдання — навчитися захищати своє право на здоров’я, повноцінне життя, здорове потомство.
Для психологічної підтримки дітей відкрито Національну д итя чу «га ря чу» лінію, де кожному нададуть кваліфіковану допомогу
Система центрів соціальних служб для сім’ї, дітей і молоді функціонує на державному, регіональному та місцевому рівнях. Метою таких закладів є правова, психологічна, освітня, реабілітаційна допомога конкретній людині чи окремим соціальним групам, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують сторонньої допомоги. У більшості таких центрів працюють команди фахівців: соціальний педагог, психолог, реабілітолог, соціальний працівник тощо. До роботи в центрах долучають також волонтерів — школярів і студентів.
Основними принципами діяльності центрів соціальних служб для молоді є законність, доступність, конфіденційність, відповідальність за дотримання етичних та правових норм під час надання допомоги, недопущення дискримінаційних дій щодо соціально незахищених категорій дітей і молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги.
Основними формами роботи таких центрів є консультації, тренінги, лекторії, семінари, круглі столи, фестивалі, тематичні тижні, свята, конкурси, виставки, екскурсії, благодійні акції тощо.
Опорні точки. Психоактивні речовини негативно впливають на репродуктивне здоров’я як у підлітковому, так і в зрілому віці. Вони можуть бути причиною виникнення вроджених вад розвитку. Необхідна вчасна профілактика вроджених вад, бо їх легше уникнути, ніж лікувати. Важливими є профілактичні огляди, оскільки дають можливість виявити більшість захворювань на початковій стадії і вчасно звернутися до лікаря-фахівця. Для профілактики онкологічних захворювань молочної залози дівчатам необхідно регулярно приходити на огляд до лікаря-мамолога.
Запитання для повторення й обговорення
I рівень
1. Які речовини називають психоактивними?
2. Які наслідки вживання алкоголю для репродуктивного здоров’я?
3. Які шкідливі речовини містяться у складі сигаретного диму?
II рівень
4. Як наркотики впливають на репродуктивне здоров’я людини?
5. Що треба робити для профілактики вроджених вад?
III рівень
6. У чому причина того, що звичку до тютюнокуріння легко набути, але важко позбутися?
7. Яке значення мають регулярні профілактичні огляди для хлопців і дівчат?
8. Як функціонує система центрів соціальних служб для сім'ї, дітей і молоді?
IV рівень
9. Доведіть, що дівчатам необхідно регулярно приходити на огляд до лікаря-мамолога.
10. На яких основних принципах побудована діяльності центрів соціальних служб для молоді?

Опрауювати парагрраф 22, 23.

ТЕМА. Соціально-психологічні та медичні послуги держави для молоді



ТЕМА 2. Сучасний комплекс проблем безпеки.
Безпека як потреба людини. Види і рівні загроз. Заходи безпеки. Практична робота № 13 "Відпрацювання навичок оцінювання ризику на особистому рівні"
Опрацювати параграф 24. Письмово в зошит дайте відповіді на запитання 1 - 3, с. 149

ТЕМА. Взаємозв`язок особистої, національної і глобальної безпеки. Концепція національної безпеки України. Сфери національної безпеки
І. Повторення вивченого матреіалу
Тест

ІІ. Домашнє завдання 
Опрацювати параграф 25. Письмово дати відповіді на запитання 1, 2, 5 на с. 157


ТЕМА. Глобальні загрози, породжені діяльністю людини та їх вплив на здоров`я. Розвиток екологічно доцільного мислення і поведінки, як складова формування здорового способу життя. Практична робота № 14 "Оцінювання екологічних небезпек за місцем проживання, що впливають на здоров`я громади"
І. Переглянути презентацію і виконати завдання

Комментариев нет:

Отправить комментарий